Blog19

Yapımcı Nedir, Nasıl Olunur?

Yapımcı, bir filmin fikir aşamasından gösterimi ve gösterim sonrası satışına kadar olan tüm süreçlerini planlayan, koordine eden kişiye denir. Tüm bu süreçleri bilmek, süreçleri tamamlayıcı unsurları bir araya getirmek ve elindeki kaynağı doğru kullanmak tamamen yapımcının sorumluluğundadır. Bu yaratım sürecindeki sorumluluklara kısaca değinirsek; yapımcı ilk olarak yapımını üstlendiği senaryoyu, hikayeyi ya da fikri seçer. Filmin bütçesi için yatırım kaynaklarını belirler. Çekimi gerçekleştirecek olan ekibi belirler ve gerekli olan ekipmanın teminini sağlar. Proje için oluşturulan zaman çizelgesi ile bütçenin bir biriyle uyumlu gitmesini sağlar. Bütün bu sürecin kazasız bir şekilde işlemesini güvence altına alır. Son olarak da filmin dağıtım ve pazarlama sürecini planlar ve gerçekleştirir.

“Peki nasıl yapımcı olurum?” diyorsanız bu konuda önerilerimize göz atabilirsiniz.

  • Öncelikle yapımcılığın ne olduğunu, yapım süreçlerini bilmeniz gerekir. Bunun için de eğitim önceliğiniz olmalıdır. Üniversitelerin Radyo, Sinema ve Televizyon bölümlerinde, yüksek lisans programlarında, atölye veya seminerlerde film sektörü ve yapımcılık üzerine eğitim almanız sektörü daha yakından tanımanızı sağlar. Eğitimleriniz esnasında kısa film çekerek yapımcılığın nasıl bir süreç olacağı hususunda ön fikir edinebilirsiniz.
  • Oyunculuk, yazarlık, yönetmenlik yaptığınız projeler varsa sektörde kendinize çok daha kolay yer edinebilirsiniz. Yoksa da üzülmeyin, deneyim kazanmak, işlerin işleyişini öğrenmek için çeşitli prodüksiyonların kamera arkasında stajyer ya da gönüllü olarak da yer alabilirsiniz.
  • Son olarak iletişim becerileriniz oldukça kuvvetli olmalıdır. İnsan yönetimi, finans, bütçe hesaplaması ve işletme hakkında bilgi veya tecrübe sahibi olmanız işinize yarayabilir. Bir işi planlama ve uygulama gücüne, mesleki bilgi ve deneyime, insanlarla iyi iletişim kurabilme ve ikna kabiliyetine sahipseniz; titiz, planlı-programlı ve disiplinli bir çalışma alışkanlığınız var ise yapımcı olma yolunda ilk adımı atabilirsiniz.

Tüm bu eğitim, kişisel gelişim ve deneyim sonrası yapımcı olmaya karar verirseniz dikkat etmeniz gereken en önemli husus süreç yönetimi olmalıdır. Yazımızın başında da değindiğimiz gibi doğru süreç yönetimi yapımcının görevidir. Peki bir yapımcı için önemli olan bu süreçler nelerdir?

1.Proje Seçme-Geliştirme ve Değerlendirme

Proje seçiminiz bir senaryo, hikaye ya da sadece bir fikir üzerinden olabilir. Kendi yazdığınız ya da elinize geçen bir senaryo üzerinden ilerleyebileceğiniz gibi, projelerine yapımcı arayan senarist veya yönetmenlerin sunumlarını gerçekleştirdikleri pitching seanslarına da katılabilirsiniz. Hatta yazdığınız senaryonun yapımcılığını da yapmak istiyor fakat projeyi yalnız gerçekleştirmek istemiyorsanız, siz de uygun bir sunum dosyası hazırlayarak bu seanslara katılabilirsiniz. Böylelikle projenizi gerçekleştirmenize yardımcı olabilecek ortak yapımcılarla tanışma ve anlaşma fırsatı yakalarsınız. Sağlam bir sunum dosyasına sahip olmanız fon başvuruları ve sponsor görüşmeleri yaparken de işinize yarayacaktır.

Sunum dosyası hazırlarken nelere dikkat edilmeli?

  • Projenizin güçlü yanlarını belirten güzel bir dosya hazırlamalısınız.
  • Dosyanızın yazım dili anlaşılabilir olmalı ve gereksiz detayları barındırmamalısınız.
  • Dosyanızın içeriğinde hedef ve amaçlarınızı net belirtmelisiniz.
  • Uygun görsellerle desteklemelisiniz.
  • Son olarak sadece materyal olarak değil, sunum dosyanızı sözle de nasıl doğru ifade edeceğinizi bilmelisiniz.

Diyelim ki iyi bir sunum dosyası ile görüşmeler yaptınız. Fikirlerine güvendiğiniz insanlardan aldığınız geri bildirimlere dikkat edin. Eğer olumsuz yönde yorumlar aldıysanız ya projeyi başlamadan sonlandırmalı ya da iyileştirme çalışmaları yapmalısınız.

2. Finansman – Ön Hazırlık – Çekim ve Post Prodüksiyon

Projenizin gerçekleşmesi için gerekli olan toplam bütçenin planlamasını yapmalısınız. Bütçe; belirli bir zaman diliminde gerçekleştirmeyi planladığınız projeye ait gelir ve giderlerin karşılıklı tahminlerini içeren hesap cetvelidir. Bütçenizi oluşturduktan sonra projeniz için Finans Planı hazırlamalısınız. Bu bütçe kaynaklarını yani gelirlerinizi gösterdiğiniz tablonuzdur. Aynı zamanda, projenizin yapımı için gereken finansmanı sağlamak amacıyla bağlantı kurduğunuz ya da anlaştığınız; yatırımcı, ortak yapımcı, sponsor, fon sahibi, projenizi satın almak isteyen kişi veya kurumlar için hazırladığınız tablodur. Projeniz süresince finans planınıza göre bütçeniz azalıp çoğalabilir. Bu nedenle bütçe ve finans planınız birbirine bağımlıdır. Finansman projenin en yoğun ve zorlu kısmıdır. Bu işlem bilgi ve tecrübe gerektirir. Projenize ait finansmanın yarısından fazlasını garantilemeden çekime başlamamanız doğru olacaktır.

Finansman sürecini yürütürken filminiz için ön hazırlığa başlayabilirsiniz. Bu süreci çekimini yapacağınız projeye uygun ekip (kurgu-montaj dahil) ve ekipmanı bulmak için değerlendirebilir, castınızı seçebilirsiniz. Sözleşmeler yapar, haftalık harcama planı oluşturursunuz. Film çekim sürecinin takvimini belirlersiniz. Prodüksiyonun çekim çizelgenize uyup uymadığını denetlersiniz. Bütçenizi aşan bir durum var mı? Ek masraf çıkıyor mu? gibi soruları cevaplarsınız. Bu hazırlık dönemi sizin projeyi nasıl doğru finanse edeceğinizi, size yapılan yatırımlardan nasıl yararlanacağınızı ve harcamalarınızı nasıl doğru düzenleyeceğinizi görmenize olanak sağlar. Bir yapımcı olarak çekime başladığınız andan çekim sonrası post-prodüksiyon anına kadar gerçekleştirdiğiniz planların birbirileri ile uyuşup uyuşmadığını gözlemlemelisiniz. Ek olarak filminizin vizyon tarihini belirlemeli ve belirlediğiniz tarihe yetişip yetişemediğinizi bilmelisiniz.

 3.Dağıtım – Pazarlama – Satış

Bir sinema filminin sinemalarda gösterilmesini sağlayan, bunun için gereken tanıtım ve pazarlamayı yapan iş ortağınız sizin satış ve dağıtım amacıyla seçtiğiniz şirkettir. Filminiz nerede, nasıl, kime sunulacak?, Kaç kopya hazırlanacak ve kaç sinemada gösterime girecek?, Yurtdışı gösterimleri olacak mı? şeklindeki tüm sorularınızı dağıtımcı şirket ile ortaklaşa bir strateji belirleyerek çözersiniz. Bu şirket sizin ticari faaliyet sürecinde, filminizin geniş kitlelere ulaşması ve başarı kazanmasında önemli rol oynar.  Gazete ilanları, reklam kampanyaları, fragman, web sitesi, sosyal medya kullanımı, film afişi, film müziği ve basın dosyası gibi tüm tanıtım faaliyetlerini filminizin yapısına uygun oluşturmalısınız.

Son olarak bir yapımcı adayı olarak fikir aşamasında dahi olsa bir projeye başlamadan önce, filminizle mesaj vermek isteyip istemediğinize karar vermeli; izleyici kitlesi ve gişe beklentinizi bu doğrultuda oluşturmalısınız. Elbette en güzeli bağımsız sinema yaparak da gişede istenilen başarıya ulaşabilmektir. Ne yazık ki ülkemizde bağımsız sinema projeleri uygun ortak yapımcı, sponsor, dağıtım şirketi, para kaynağı oluşturabilecek kurum ya da kişileri kolay bulamazlar. Genellikle yönetmen veya senarist kendi işinin yapımcılığını üstlenmek durumunda kalır. Her ne şekilde olursa olsun film yapımcılığının riskli olduğunu; bilgi ve deneyim gerektiren bir sektör olduğunu unutmamalısınız. Tüm stratejilerinizde emin olmalı, hangi alanların size başarı getireceğine doğru karar vermeli ve her zaman bir B hatta C planını hazır bulundurmalısınız. Azim ve doğru kararlarla başarıyı yakalayabilirsiniz.

İlgili Gönderiler

Yorum yaz