Blog27

Karakteri Anlamak

Daha önce oyunculuk eğitimi alan çoğu oyuncu, karakter yaratma sürecinin başlangıçta ne kadar zorlayıcı olduğunu deneyimlemiştir. Bunun en büyük sebebi, öğrendikleri teknik ne olursa olsun karakter çalışması yaparken nereden başlayacaklarını bilmemelerinden kaynaklanır. Eğer siz de çalıştığınız karakteri oluştururken zorlanıyorsanız başlangıçta karakterinizi tanımanız adına Uta Hagen Tekniği – “Altı Adım”  tam da size göre.
Uta Thyra Hagen, 1919-2004 yılları arasında yaşamış, Almanya doğumlu, Amerikalı Broadway oyuncusu ve drama öğretmenidir. İki kez en iyi kadın oyuncu ödülü ve hayat boyu başarı ödülü olmak üzere toplam üç Tony Ödülü almıştır. New York’ta tanınmış bir oyunculuk okulu olan HB Stüdyo’da eğitmenlik yapmıştır. “Respect for Acting” adlı oyunculuk kitabı her oyuncunun okuması gereken bir başucu kitabı niteliğindedir. Hagen’a göre sahnede seyredilen bir oyuncunun performansı esnasında; o oyuncunun aklından geçenler, oyuncunun oyun kurgusu ve oyununun içine yerleştirdiği ayarlamalar görünür ya da sezilecek olursa: bu kötü bir oyunculuktur. Önemli olan, oyuncunun anın içinde anı yaşayabilmesi, gerçek olabilmesidir.
Hagen eğitimlerinde oyuncuların karakter hakkında olabildiğince bilgi edinmeleri, karakterin dünyasına ait her şeyi bilmeleri gerektiğini söyler. Peki bunu nasıl yapabilirsiniz? Bunun en iyi yolu karakterinizle ilgili bir liste çıkarmanız olacaktır. Hagen bu listeyi çıkarmak için karakterinize sormanız gereken soruları “Altı Adım” altında toplar. Bunlar karakterinizi tanımak adına soracağınız temel sorulardır. Bu soruları doğru analiz edebilmeniz için karakterinize sorduğunuz soruların cevabını karakterin ağzından vermelisiniz. Bu soru-cevap süreci sizin karakterinizle aranızdaki bağlantıyı kurmanızı kolaylaştıracaktır.
Peki nedir bu “Altı Adım” Gelin beraberce bu sorulara bir göz atalım.
1. Ben Kimim?
Bu soru karakterinizle ilgili aklınıza gelen her detayı içermektedir: adı, yaşı, adresi, akrabaları, ne sever, ne sevmez, hobileri, kariyeri, nasıl giyindiği, fiziksel özellikleri, düşünceleri, inanışları, dini, eğitimi, soyu, nereli olduğu, düşmanları, dostları, sevdiği kişi, sosyal statüsü vb. karakteri oluşturan sorular. Buna ek olarak; Kendi varlığımı nasıl algılıyorum?
2. Koşullar Nelerdir?
Bu soruyu dört gruba ayırabilirsiniz.
  • Hangi Zamandayım?

Hangi yüzyıl, yıl, mevsim, ay, gün, günün zamanı, anındasınız? Bu karakterinizle seçilen hayatınız ne zaman başladı?

  • Neredeyim?

Hangi ülke, şehir, mahalle, ev veya bina veya odanın içindesiniz? Çevrenizi hangi manzara sarıyor sizi

  • Beni ne çevreliyor?

Şu anki manzara ve hava ne? İçinde bulunduğunuz ortamın durumu nasıl ve bu ortamı oluşturan canlı-cansız her şeyin, etmenlerin durumu nasıl?

  • Verilen Koşullar Ne?

Şu andan önce, tam şu an da ne oldu ve şu an da ne olmakta? Şu andan sonra ve ileride ne olmasını umuyor ya da planlıyorsunuz?

3. İlişkim Ne?

İçinde bulunduğunuz şartlarla olan ilişkiniz nasıl? Koşullarınızla bağlantılı olan mekanla, objelerle ve insanlarla ilişkiniz nasıl?

4. Ne İstiyorum?

Ana amacınız ya da ihtiyacınız ne? Karakterinizin acil olan ihtiyacı ve ana amacı ne?

5. Engelim Ne?

İstediğiniz şeyle aranızda olan, yolunuza çıkan engel ne? Bunun üstesinden nasıl gelebilirsiniz?

6. İstediğim Şeyi Elde Edebilmek için Ne Yaparım?

Amacınıza nasıl ulaşırsınız? Davranışınız ne olur? Yaptığınız eylemler ne olur? Fiziksel hareketiniz ne olur? Ne söylersiniz?

Bu soru cevap sürecinin daha verimli geçebilmesi için size yardımcı olacak bazı terimlerin üzerinden gelin beraberce geçelim.

Ana Amaç: Sahnenin amacı ve sizin fiziksel eylemlerinizle ortaya çıkardığınız maksadınız. Oyunun izlediği yolda karakterinizi ne istiyor?

Sahnenin Amacı: Birbiri ardına mantıklı olarak gelen eylemler aracılığı ile net bir ana amaç belirlemek.

Bilinçaltı Amaç: Bilinçli istenilen ya da ihtiyaç duyulan şeyin altında yatan “motivasyon” ve “neden”.

Engel: İstediğim ile aramda duran ne?
Son olarak bu çalışmayı yaparken zorunlulukla arzunun ayrımını net yapın. Evi temizlemek zorunda olmanızın doğuracağı eylem; evi temizlemek istemenizin doğuracağı eylemden farklı olacaktır. Her zaman gerçek amacınızı ihtiyaç duymak, istemek ve arzulamak şeklinden ayrı olarak tanımlayın. Sizin yapmak zorunda olduğunuz şey belki de asıl istediğiniz şeyin önünde duran bir engeldir.

İlgili Gönderiler

Yorum yaz